Esperanto moral

Un nou episodi de violència va sotragar ahir Europa. A Londres, dos nois van assassinar un soldat britànic a cops de matxet. En acabat van tenir la sang freda de deixar-se grabar i van recitar un confús discurs venjatiu contra l’agressió occidental a Iraq i Afganistan i amenaçant amb detonar una guerra.

Des del primer moment les autoritats britàniques han definit aquest atac com un acte terrorista, el que ha generat dubtes. Ja de per si la tipificació penal del terrorisme és complexa, però si a més l’acció és tan individual i espontània, aleshores sí que entrem en un terreny molt pantanós. Però vaja, aquest debat el deixarem per altres espais. Tot apunta, no obstant, a una individualització de la jihad provocada per l’afebliment d’Al-Qaeda.

També sabem que hi ha hagut una reacció en forma d’atacs contra mesquites, i que això passa en un moment complicat, amb un avenç important de posicions polítiques de caire populista contràries a la immigració i a la Unió Europea, i defensores de la identitat tradicional britànica i la Commonwealth. L’ascens d’aquestes opcions l’exemplifiquen els bons resultats electorals de l’UKIP no fa ni un més.

Per descodificar els dispositius que fonamenten l’odi religiós i reivindicar els que l’esmorteeixen, em permeto recomanar “Esperanto moral. Por una ética laica” de Paul Cliteur. Editat per los libros del lince el 2009.

9788493703813

El nom ja és tota una declaració d’intencions, Cliteur sosté l’existència d’un terreny moral comú a tota la humanitat per sobre (o per sota) de religions, cultures, gèneres i condicions socials de tota mena. I defensa la possibilitat, de creients i no-creients, de posar en joc aquesta moral autònoma de la religió, precisament per construir la concòrdia.

Us copio l’índex per a que us feu una idea del temari. És un llibre absolutament recomanable.

Primera parte: la ética religiosa

1. La teoría del mandato divino

2. Problemas del mandato divino

3. Breve historia del asesinato legitimado religiosamente

Segunda parte: la ética autónoma

1. La ética autónoma antigua y la contemporánea

2. El utilitarismo

3. El kantismo

Tercera parte: el Estado aconfesional

1. Cinco modelos de relación entre el Estado y la religión

2. El Estado aconfesional en Francia

3. El Estado aconfesional en Estados Unidos

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s